Ugrás a navigációra

Láss! Elemezz! Generálj! Okosodj! - záró közlemény

Az Alapítvány a Társadalmunk Fenntartható Fejlődéséért 2023.09.01. - 2024.08.31. között valósított meg a Láss! Elemezz! Generálj! Okosodj! (Pályázati azonosító: NTP-TEHETSEG-23-0016) című pályázatot a NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM „Tehetségközelben” – komplex tehetséggondozó programok támogatása (NTP-TEHETSEG-23) című pályázati konstrukcióban.

A program a matematikai, természettudományos, műszaki, informatikai, inter- és intraperszonális intelligencia területein támogatta a tehetséget mutató tanulókat.

A megvalósítással célunk volt az átlagon felüli képességeik és szociális kompetenciák fejlesztése, gazdagítása, kiemelten a figyelem, az emlékezet, a logikus problémamegoldó gondolkodás, a kreativitás, az anyanyelvi nevelés és a matematika iránti motiváció területén. A harmonikus személyiségfejlesztés érdekében a gyermekek egyéni képességeinek feltérképezése után, a gyenge és erős és oldalak kiegyenlítésére is hangsúlyt fektettünk, amely fontos feladata a tehetséggondozó munkának. Az alkalmazott STEAM tevékenységek fejlesztették a kreativitást, problémamegoldást, életvezetési készségeket, találékonyságot, türelmet és kíváncsiságot; lehetőséget adtak a gyakorlati felfedezésre, a kritikus gondolkodásra és a problémamegoldásra, és arra ösztönzték a gyerekeket, hogy aktívan vegyenek részt a tudomány, a technológia, a mérnöki tudomány és a matematika világában.

A foglalkozások során hangsúlyos szerepet kapott a differenciálás, az indirekt fejlesztés, kiaknázva a különböző tevékenységek transzferhatásait. A célunk az volt, hogy az egyén minél több információra tudjon odafigyelni, és fel is tudja dolgozni azokat. Az érzékelés és az észlelés, az emlékezet és a figyelem, a gondolkodás és a fantázia fejlesztése indirekt módon nonformális és informális úton történt. A tehetségígéretek erős oldalának támogatása mellett hangsúlyt fektettünk a tehetséggel összefüggő gyenge területek kiegyenlítésére.

A foglalkozások elemei voltak a beszélgetésektől kezdve a közös feladatmegoldáson, gyűjtőmunkákon, kísérleteken és projektmunkákon át a kreativitást-manualitást elősegítő kézműves alkotás, és a játék, hiszen az volt a célunk, hogy minél többféleképpen megmozgassuk a csoporttagok gondolkozását, és hogy minél több teret adjunk annak, hogy a különböző tehetségszinteken lévő, különböző korosztályokhoz tartozó résztvevők egymással kapcsolatba kerülhessenek.

Az élménypedagógia alapvetéseiből kiindulva a résztvevők közvetlen tapasztalásokon aktív cselekvésén keresztül sajátítottak el ismereteket. Így fejlődött önismeretük, önértékelésük, egyéni felelősségvállalásuk, szociális kompetenciájuk. A tevékenységközpontú tapasztalati tanulás során az ismeretek átadása, rendszerezése, elmélyítése zajlott megteremtve evvel a tanuláshoz szükséges motivációs bázis.

A segítségül hívott Lego elemek modellek létrehozása céljából történő manipulálása elősegítette a vizuális-térbeli készségek fejlődését és finomítását, úgymint a minták felismerését, a térbeli kapcsolatok megértését és a finommotoros koordináció fejlesztését.

A gyerekek játék közben alkotásaik létrehozásához mozgósították kreatív problémamegoldó készségeiket miközben többféle kommunikációs eszközt használtak gondolataik, érzéseik vagy ötleteik kreatív kifejezésére. A konstruáláshoz tervezésre, stratégiaalkotásra és problémamegoldásra volt szükség. A struktúrák alakítása során, olyan kritikai gondolkodási készségeik fejlődtek, amelyeket az élet más területein is felhasználhatnak. Az alkalmazott STEAM integratív pedagógiai modell kreatív feladatokkal és tudományos vizualizációs módszerekkel támogatta a mély és maradandó ismeretszerzést.

A program web aloldala: https://ntptehetseg23.diaktanacsado.hu/



Main menu 2

by Dr. Radut.